13 lutego 2024 r. w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii odbyło się pierwsze w tym roku posiedzenie Państwowej Rady Geodezyjnej i Kartograficznej (PRGiK) przy udziale Głównego Geodety Kraju Pani Alicji Kulka.
Podczas posiedzenia omówiono postępowania dyscyplinarne oraz narady koordynacyjne.
Prezentację o postępowaniach dyscyplinarnych na gruncie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne (PGiK) przedstawił Marek Michalec – Zastępca Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli w GUGiK. Zaprezentował zmiany w ustawie w zakresie postępowań dyscyplinarnych od 1989 oraz wskazał stan jaki mamy obecnie. Ponadto podkreślił, że 20 czerwca 2023 r. Główny Geodeta Kraju powołała Zespół do spraw oceny regulacji prawnych dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej osób wykonujących samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii. Celem prac Zespołu jest ocena obecnie obowiązujących regulacji prawnych dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej osób wykonujących samodzielne funkcje w dziedzinie geodezji i kartografii oraz przedstawienie rekomendacji zmian przepisów prawa w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby.
Kolejną prezentację dot. problematyki narad koordynacyjnych przedstawił Bartłomiej Stecki – Zastępca Dyrektora Departamentu Architektury, Budownictwa i Geodezji z Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Omawiając funkcje i charakter narad koordynacyjnych zaznaczył, iż obecnie ustawa prawo geodezyjne i kartograficzne nie określa na kim ciąży obowiązek wystąpienia o przeprowadzenie narady koordynacyjnej. Z analizy przepisów jasno wynika, że narady koordynacyjne mają charakter fakultatywny.
Przewodniczący PRGiK dr hab.inż. Paweł Hanus prof. AGH zaproponował przygotowanie stosownej uchwały na kolejnym posiedzeniu Rady.
Następnie PRGiK przyjęła propozycje do planu pracy na rok 2024.
Kolejne obrady Państwowej Rady Geodezyjnej i Kartograficznej ustalono na 5 czerwca 2024 r.